dimecres, 1 de desembre del 2010

Temps de conquesta

Jo no sé si, com fa uns pocs dies es preguntava de manera irònica i retòrica l'escriptor i periodista mallorquí Pere Antoni Pons al dBalears, les trobades d'escriptors tenen cap utilitat. Si les taules redones endogàmiques al voltant de les quals es reuneixen els animalons literaris giren al voltant de temes avorrits o vanitosos, o si pel contrari cadascun dels components trenca un bocinet de la seua bombolla per deixar entrar-hi aire fresc.

El que sí sé de ben cert és que quan un escriptor visita un centre educatiu i estableix un pont entre ell i l'alumnat, de secundària o de primària, ja no hi haurà cap força humana o divina que el puga enderrocar. El temps de conquesta ha començat.

Quan el jovent llig un llibre, va deconstruint els personatges i va refent-los seus a la seua manera, es crea unes expectatives. El mateix procés, i de manera paral·lela, passa amb la idea que va fent-se de l'autor model. Ara bé, la recepció i coneixement amb posterioritat d'ambdues entitats, personatge i autor, són del tot diferents. Els alumnes no accepten, per exemple, que els seus herois prenguen cos en qualsevol actor, i encara menys si és un de moda, a excepció, això sí, de casos com en Harry Potter, on lectura i visionat de la pel·lícula ha estat quasi simultània. Com us deia abans, el segon cas, el de conèixer un autor després de llegir un llibre seu, té un resultat més que satisfactori entre l'alumnat ja que desperta un interés humà i fraternal. L'autor-model diví es corporifica.

Hi ha un treball previ a la visita de l'autor o autora, que comença una vegada acabada la lectura del llibre. A través de la informació que ens dóna la pròpia lectura, a la contracoberta, a les solapes i , després més enllà de l'aula, què diuen els crítics literaris o les publicacions especialitzades. Fem una reflexió sobre el contrast de totes les nostres idees prèvies amb aquelles que ens arriben des d'altres autors, fins i tot dels nostres companys. Ens centrem en aspectes que voldríem ampliar o especificar quan arribe el dia de la visita. I us puc assegurar que arribat el dia es produeix un diàleg, una conversa literària i humana, un encontre màgic que arrela de manera especial en l'alumnat. I supose que també en l'autor.

Hem volgut começar la construcció d'aquell pont, que fa possible la conquesta, amb la visita de l'escriptor de la Ribera, nascut a Algemesí, Enric Lluch. Un pont que ens retorna del segle XIII, uns dies abans de l'inici de la campanya per conquerir l'illa de Mallorca, i que ens arriba al saló d'actes del nostre centre pocs dies després d'haver-nos llegit el llibre Temps de conquesta. Aquesta obra, publicada per l'editorial Bromera l'any 2007, compta amb el Premi de novel·la històrica “Far de Cullera”, de l’Ajuntament de Cullera i a partir d'avui comptarà també amb uns quants lectors amb el cor conquerit per ella i pel seu autor.

Foto extreta de http://jaimei.blogspot.com/

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada